Rapport fra Steigen kommune: «Nå må vi tenke utenfor boksen»


Steigen er en mindre kommune i Nordland med rundt 2500 innbyggere. Den har ikke noe utpreget rusmiljø, men har en del brukere som mottar rusrelaterte tjenester. I dagens koronasituasjon har rustjenesten vært nødt til å tenke utenfor boksen for å gi brukerne et best mulig tilbud.

:Terje Myller (2020), seniorrådgiver KoRus Nord

Ruskonsulent Kristine Skagstad ved NAV Steigen forteller at rustjenesten er bekymret for at deres brukere er mer utsatt for smitte enn den øvrige befolkningen. Dette skyldes at noen forflytter seg mellom kommuner og samles i rusmiljøer andre steder. De fleste ønsker likevel å holde seg hjemme. Dette er også et tankekors i forhold til ensomhet, sier hun, da mange i brukergruppen ikke har mye nettverk eller familie rundt seg.

Kommunen har fått enkelte tilbakemeldinger fra brukere om uro og angst knyttet til viruset og den spesielle situasjonen som samfunnet står i. Noen er engstelige for ikke å få den hjelpen de trenger, mens andre ikke ønsker å møte helsepersonell med tanke på smittevern. Kommunen har også fått signaler om økt rusbruk.

Steigen kommune har etablert en samtaletelefon for de som trenger noen å prate med. Den driftes av Psykisk helse- og rustjenesten og er åpen for hele befolkningen alle dager, inklusive helger og helligdager, fra kl. 10-22. Alle brukere av rustjenester har blitt kontaktet og informert om tilbudet. De første par ukene har det vært ganske rolig på telefonen, og samtalene har stort dreid seg om bekymringer og spørsmål tilknyttet korona. Rustjenesten forventer imidlertid et økt trykk på samtaletelefonen i tiden framover, særlig i påsken når øvrige tjenester er stengt.

Kommunens rustjeneste prøver å være tilgjengelig selv om det må tas hensyn til smittevern og begrenset fysisk kontakt. Som mange andre tjenester er hjemmekontor og telefonkontakt blitt normen. Det tilbys også digital oppfølging med videoløsninger, men ikke alle brukerne mestrer dette. Det har ført til mindre hyppig oppfølging, men de forsøker å treffe brukere innimellom, for eksempel gå en liten tur sammen. Essensielle tjenester, slik som tilgang til brukerutstyr, er ikke berørt av krisen. «Vi må bare gjøre det beste ut av situasjonen vi er i», sier Skagstad.

Målgruppen for FACT er ekstra prioritert i forhold til brukermøter, siden man vurderer den som ekstra sårbar for endringer i oppfølging.

Hun forteller videre at de opplever som en utfordring at mye ikke kommer frem like godt på telefon som i møte mellom to mennesker. Kommunen er også bekymret for økningen i rusing, mer ensomhet og endring i stabilitet og rutiner i hverdagen. Dette er dessverre en konsekvens av blant annet manglende jobb- og aktivitetstilbud for tiden. Noen brukere har aktiviteter på en gård i regi av rustjenesten, men den er midlertidig stengt. Et annet aktivitetstilbud for målgruppen rus og psykisk helse, «Steigen treffsted Kjellern», har også vært nødt til å lukke dørene nå. Det samme gjelder tilrettelagt arbeid i regi av Steigen Vekst. En nylig oppstartet NA-gruppe kan heller ikke møtes for tiden, men det jobbes med digitale løsninger.

På den lyse siden, er rustjenesten aktive med å oppdatere Facebook-siden og komme med nyttige tips til f.eks. aktiviteter man kan gjøre hver dag. Brukerne har også fått tilbud om å spille Wordfeud, quizkamper med de ansatte eller bare en virtuell kaffekopp. Det har så langt ikke vært noen stor deltakelse, så for å engasjere flere er det opprettet et felles arrangement med påskequiz og kaffe siste onsdag før påske. «Det kan gi mersmak til flere virtuelle møter i denne litt rare tida», håper ruskonsulent Kristine Skagstad.

Hjemmeside Steigen kommune, HER

 
 
Kommunetorget

2020 (C) Kommunetorget

» FORUM

E-post: post@kommunetorget.no

Lukk
Tips en venn:
Ditt fornavn:

Din e-post adresse:
Ditt etternavn:

Din venns e-post adresse:
Din melding / beskjed / kommentar:

(URL til siden blir automatisk lagt inn i e-post meldingen.)

Kode: e8ud3n
(Skriv inn koden over.)